موانع ارتباطی
*عدم درک فرد بعنوان انسان
*عدم دقت درگوش دادن
* استفاده از عبارات پندآمیز
* دادن اطمینان کاذبمهارتهای گوش دادن
*هوشیار وآرام باشید
*تظاهر به گوش دادن نکنید
*زمان کافی در اختیار فرد قرار دهید
*استفاده از سکوت در فرصتهای مناسب
*به ارتباط کلامی وغیرکلامی(ژستها)توجه کنید
*بی نهایت جدی صحبت کردن بستگی به شرایط دارد
*هر زمان امکان بنشینید بی آنکه بی تفاوت به نظر برسید
*درصورتیکه اصول فرهنگی اجازه دهدتماس چشمی برقرار کنید(خیره نشوید)
مهارتهای محاوره ای
* صادق بودن
*داشتن فکرباز
* قابلیت انعطاف
* کنترل تون صدا
* دادن جواب های کوتاه
* ساده واضح و مختصر
*استفاده ازفرصتها حین انجام تکنیک
* داشتن اطلاعات کافی درباره موضوع
*عدم بکارگیری کلماتی که تعابیر متفاوت دارند
نوع احساس گیرنده پیام به هنگام گرفتن پیام بر تفسیری که او از محتوای پیام می کند اثر دارد؛احساسات شدید مثل اندوه و شادی روی ارتباط مؤثرتأثیرگذاراست و فرد نمی تواند دراین شرایط بخردانه ومعقول عمل کند ونوع قضاوت او برپایه عاطفه و احساسات است
برای برقراری ارتباط موثرباید به درک وشناخت، سطح آگاهی،پیش زمینه های ذهنی،تجربیات قبلی،زبان ، فرهنگ و موانع ارتباطی توجه کرد؛
زبان کلام برای افرادمختلف معانی متفاوتی دارد سن ،میزان تحصیلات وزمینه فرهنگی سه متغیر مشخص هستند که معانی و مفاهیم را تحت تأثیر قرار می دهند وهمین موضوع در مورد ارتباط غیر کلامی هم صدق می کند
دنیای هرکس به اندازه فکر اوست .امام علی (ع)